Bij een verhuizing komen er veel meer dingen kijken dan alleen het simpelweg verplaatsen van meubels van de ene naar de andere woning. Denk maar eens aan klussen in het nieuwe huis, je oude stekkie netjes en schoon achterlaten en abonnementen stopzetten en opnieuw afsluiten op het nieuwe adres. Om dit allemaal in goede banen te laten lopen, is het slim om vooraf een plan, inclusief budgettering en financiële planning, op te stellen. En wij helpen je daarbij, dus lees snel verder en ontdek hoe je jouw verhuizing zo soepeltjes en budget-friendly mogelijk kan maken.
Je (spiksplinter)nieuwe woning
Of je in nieuwbouw of bestaande bouw gaat wonen, is nogal van invloed op de kosten die je gaat maken. Dat zit niet zozeer in het verhuizen zelf, maar vooral in wat er in het nieuwe huis nog moet gebeuren. Nieuwbouw wordt vaak kaal opgeleverd, waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het leggen van een vloer, het schilderen of behangen van de muren en het plafond, en het ophangen van verlichting en gordijnen. Hartstikke fijn dat je dan zelf inspraak hebt in hoe het eruit komt te zien, maar goedkoop is het niet. En dat terwijl je bij bestaande bouw dit soort dingen vaak wel voor een leuk prijsje over kan nemen van de vorige bewoners.
Nieuwbouw
Een vloer is namelijk een flinke kostenpost. Toch is ook nieuw hierop te besparen. Als je een aantal vrienden of familie met twee rechterhanden hebt die bereid zijn om te helpen, dan hoef je alleen de materialen te betalen. En daar zijn vaak goede deals op te vinden! Een verhuizing is over het algemeen niet spontaan, dus houd in de tijd voor de verhuizing goed verschillende websites van vloerboeren in de gaten, om zo het beste koopje mee te kunnen pakken.
Let wel op: als je familie inschakelt kost het je maar twee klauwen met geld in plaats van vier, maar je bent niet verzekerd van een mooi eindresultaat. Je schoonvader legt het misschien wel scheef neer en doet er drie weken over voor het klaar is, terwijl een expert je nieuwe vloer er binnen twee dagen in heeft liggen. Het gezegde is niet voor niets ‘tijd is geld’, dus wees je bewust van deze afweging en streep voor jezelf de kosten en baten tegen elkaar af. Als je een maand dubbele huur betaalt om geld te besparen op de vloer kan je nog weleens verder van huis zijn.
(Financiële) planning maken
Wat je keuze en budget hierin ook is, het begint en eindigt allemaal met een goede (financiële) planning. Logischerwijs schilder je eerst de muren, voordat je de vloer erin legt, in verband met knoeigevaar. Neem je budget hierin ook mee, zodat je in alle chaos niet veel meer geld uitgeeft dan je eigenlijk vooraf van plan was. Je wilt misschien zo snel mogelijk verhuizen, maar gun jezelf en anderen de tijd om het allemaal in één keer goed te doen.
Wanneer je mensen inhuurt, geef ze dan een extra paar dagen speling voor het netjes afwerken van hun werkzaamheden, of voor wanneer er onverwachte tegenvallers zijn. Die kunnen flink roet in het eten gooien: vervelend scenario als de schilders nog niet klaar zijn, maar de mensen van de vloer al buiten klaar staan met je nieuwe laminaatvloer. En tevens: gun jezelf die tijd ook. Een verhuizing moet niet het einde zijn van je mentale gezondheid. Therapie is een stuk duurder dan een verhuizing die een paar dagen extra kost.
Afstemmen met je werkgever
Als je planning klaar is, stem dan je verhuisdata af met je werkgever. Vaak krijg je namelijk één of twee bijzondere verlofdagen om te verhuizen, dus check dit en laat het op tijd weten. Dat betekent dat je op een doordeweekse dag kan verhuizen zonder dat je een vakantiedag hoeft in te zetten. Dat scheelt niet alleen met potentiële drukte op de weg, maar verhuizers en verhuisbusjes zijn doordeweeks ook vaak goedkoper dan in het weekend. Mocht het zo zijn dat je verhuist voor je werk, dan staat daar waarschijnlijk niet alleen een extra vrije dag, maar ook een verhuisvergoeding tegenover. Zorg er dus voor dat je goed bent ingelezen in wat je werkgever je in dit opzicht te bieden heeft.
Inboedel
Voordat je daadwerkelijk gaat verhuizen moet je je hele hebben en houden netjes inpakken. Dit is een goed moment om je hele inboedel uit te pluizen en te bepalen wat je mee wil nemen. Alles wat je niet meer wil, zet je op marktplaats. Daar kan je nog een mooi zakcentje aan verdienen. Alles om de kosten verder te drukken. Verhuisdozen zou je van marktplaats kunnen halen, maar de kwaliteit is dan niet gegarandeerd, terwijl je wel je spullen veilig wil houden. Koop daarom goedkope verhuisdozen in bulk, dan ben je ervan verzekerd dat je inboedel het overleeft én profiteer je van bulkkorting. Ter verdere bescherming heb je ook geen duur verpakkingsmateriaal nodig, maar omhul je de breekbare dingen met sokken, sjaals en andere kleding. Die moet je immers tóch mee verhuizen, dus waarom zou je extra geld uitgeven aan bubble wrap?
Open-deuren-beleid
Laten we dit artikel afsluiten met een open deur waar we (helaas) niet omheen kunnen: verhuizen is duur. Je kan de kosten zo laag mogelijk houden door een goede voorbereiding in de vorm van budgettering en een financiële planning, maar je komt er uiteindelijk toch niet onderuit om een rib te verkopen. Het is de kunst om niet te vergeten dat het een kwestie is van keuzes maken. Je kan de kosten zo laag mogelijk houden door je vrienden en familie in te schakelen en zoveel mogelijk zelf te doen, maar dit zal meer tijd kosten. Dan is de vraag: wat vind je belangrijker, tijd of geld?