Verhuizen, een spannende maar ook leuke tijd. Uiteraard wil je dat alles vlekkeloos verloopt en dat je zo snel mogelijk jouw nieuwe woning in kunt. Naast het vervoeren van al je spullen ben je ook verplicht je adreswijziging door te geven. In dit artikel geven we je tips over alle belangrijke zaken rondom jouw adreswijziging.
Verhuizen blijft spannend
De spanning van het verhuizen begint met de vraag of je wel je huidige woning verkocht krijgt. Je hebt immers besloten je huidige adres te verlaten en in te ruilen voor een nieuw huis. Om die reden zal de opluchting groot zijn op het moment dat je groen licht hebt van je kopende partij. Vanaf dat moment kun je je gaan richten op je nieuwe huis en alle zaken die daarbij komen kijken. Je gaat nadenken over welke spullen je meeneemt en welke spullen je eventueel niet meer gaat gebruiken. Wellicht is het noodzakelijk om nieuwe meubels aan te schaffen omdat oude meubels niet passen in de ruimte van je nieuwe huis. Om deze spullen mee te nemen naar je nieuwe woning moet je al het een en ander regelen. Maar er komt meer bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van water en stroom, inschrijven bij de gemeente, abonnementen en ga zo maar even door. Genoeg om je druk over te maken. Maar niet te vergeten: je adreswijziging. Welke zaken spelen een belangrijke rol rondom jouw adreswijziging?
Adreswijziging zelf doorgeven of laten doen?
Je adreswijziging doorgeven doe je bij tientallen personen en organisaties die aan jou verbonden zijn. Denk aan je huisarts, apotheker, tandarts, verzekeringen, internetprovider, kranten/tijdschriften, belastingding etc. Verschillende instanties waaraan jij vaak verplicht bent jouw verhuizing door te geven. Maar ook jouw persoonlijke relaties, kennissen en familie dien je niet te vergeten. Al met al dus een hoop geregeld. Heb je wel de tijd om dit zelf te doen of besteed je het liever uit? Dit kan je namelijk laten doen door bijvoorbeeld Post NL, Funda of Verhuisvriend. Let hierbij wel op het volgende:
- Geven ze jouw adreswijziging door aan de voor jou belangrijke organisaties/personen? Denk aan gemeentes en bedrijven.
- Welke kosten brengt het met zich mee?
- Wat doen ze met jouw adresgegevens? Verkopen ze die? Dit moeten zij vermelden in hun Algemene Voorwaarden of privacy statement.
Tips post doorsturen
Wanneer je 4 tot 6 weken voor de verhuizing je adreswijziging hebt doorgegeven zal er hoogstwaarschijnlijk weinig fout gaan. Mocht je nou toch niet zeker zijn van je al je zaken rondom je adreswijziging? Dan kan je met Post NL of Sandd jouw post tijdelijk door laten sturen. Let hierbij wel op dat Sandd alleen post bezorgd van bedrijven. Post NL daarentegen bezorgd post voor bedrijven én particulieren. Goedkoop is het alleen niet. Je betaalt een eenmalig bedrag van €25,- en €2,50 per bezorgdag. Dit kan dus hoog in de kosten gaan oplopen. Zo bezorgt Sandd weliswaar maar 2 dagen per week maar kunnen deze kosten oplopen tot €65,- gedurende 3 maanden. Iets om dus goed over na te denken!
Adreswijziging: tips op een rijtje
Tot slot zetten we nog even alle tips op een rijtje die van groot belang kunnen zijn voor jouw adreswijziging;
- Begin tijdig met het doorgeven van je adreswijziging (4 tot 6 weken voor de verhuizing)
- Denk aan alle organisaties en personen aan wie je je adreswijziging door moet geven. Stel desnoods een checklist op voor jezelf.
- Vooral bedrijven en instanties zijn belangrijk om tijdig aan door te geven verhuisd te zijn. Denk aan banken, verzekeringen etc.
- Denk aan je nieuwe provider. Kies je een nieuwe of stap je over naar een andere partij?
- Post doorsturen; zelf doen of uitbesteden?
Door middel van deze tips hopen wij je goed geholpen te hebben om jouw adreswijziging zorgeloos te kunnen doen. Benieuwd naar hoe Verhuisbedrijf Utrecht jou nog verder kan helpen met jouw verhuizing? Neem dan gerust contact met ons op.