Meteen naar de inhoud

Checklist verhuizen: vergeet je energiemaatschappij niet!

Bij een verhuizing komt meer kijken dan het inpakken van verhuisdozen en jouw inboedel van a naar b brengen. Velen vergeten om ruim van te voren al verschillende mogelijkheden te bekijken voor een (nieuw) energiecontract en het afsluiten van internet en tv in de nieuwe woning. Met als gevolg dat je vaak vastzit aan hogere tarieven of zelfs weken zonder internet komt te zitten! Wij hebben een aantal super belangrijke tips voor jullie op een rijtje gezet, waardoor jij geen problemen zal ondervinden met jouw huidige of eventuele nieuwe energieleverancier.

Wat voor soort contract heb je?

Allereerst is het belangrijk om je contract goed door te lezen, is er sprake van een contract van onbepaalde tijd of heb je nog een lopend energiecontract? Wanneer je een contract hebt van onbepaalde tijd kun je al ruim van te voren je verhuisdatum doorgeven, dit kan bij veel energiemaatschappijen maximaal 3 maanden en minimaal 2 weken voor je verhuizing al doorgegeven worden. Hierna ontvang je een eventuele opzegbevestiging of nieuw contract voor je nieuwe woning, hierbij zit vaak ook een formulier waarmee je de meterstanden van je oude woning kan doorgeven van de dag waarop je gaat verhuizen. Wil je wisselen van energiemaatschappij? Zeg dan je huidige contract op, kijk en vergelijk verschillende energieleveranciers en sluit een nieuwe af op je nieuwe adres. Is er sprake van een lopend energiecontract? Een contract is vaak persoonsgebonden en kan alleen opgezegd worden als je een opzegvergoeding betaald. Vaak vergoed een nieuwe energiemaatschappij deze kosten, informeer hier dus van te voren goed naar, zo kan het namelijk zijn dat je niet voor hoge kosten komt te staan en gemakkelijk kan opzeggen.

De meterstanden

Veel mensen vullen de meterstanden direct in wanneer ze het formulier ontvangen, helaas is dit niet helemaal de bedoeling, vooral niet wanneer je nog een aantal weken in het huis woont. De meterstanden dienen ingevuld te worden op de dag van de sleuteloverdracht van je oude woning, dit doe je dus ook samen met de nieuwe bewoners, zodat zij dezelfde meterstanden in kunnen vullen als jij doet. Zijn er geen nieuwe bewoners bekend? Of verhuis je naar een nieuwbouwwoning? Vul de meterstanden dan in samen met jouw huisbaas of de aannemer.

De eindafrekening

Deze laat, jammer genoeg, vaak wat langer op zich wachten dan de bedoeling is. Maandelijks betaal je een voorschot en dit is vaak een schatting, het daadwerkelijke gebruik wijkt altijd af en het kan dus zijn dat je moet bijbetalen of juist geld terug krijgt. Verwacht niet dat je het bedrag wat je tegoed hebt of nog moet betalen binnen een week al binnen hebt. Veel energieleveranciers rekenen hier minstens 8 weken voor. Belangrijk is dat je de eindafrekening goed kan controleren, maak dus altijd een kopie van het meterstandenformulier en vergelijk deze met de eindafrekening. Controleer of alles klopt en wanneer dit niet het geval is dien je meteen contact op te nemen met je energieleverancier.

Hoe werkt het in mijn nieuwe woning?

Je ontvangt op je nieuwe adres vaak een bevestigingsbrief waarin een aantal gegevens staan. Wanneer jij drie maanden van te voren al je nieuwe adres hebt doorgegeven, is het niet altijd mogelijk om deze post al te ontvangen. Let hier dus goed op en vraag altijd of ze de informatie ook per mail kunnen sturen. Bij de bevestigingsbrief zit de ingangsdatum van de energielevering, wederom een meterstandenformulier welke je in dient te vullen wanneer je de sleutel van de woning ontvangt en de hoogte/schatting van de voorschotnota. Dit is tevens het termijnbedrag wat je iedere maand moet betalen voor jouw nieuwe woning, dit wijkt uiteraard af van het bedrag wat je in je oude woning moest betalen. De energieleverancier berekend jouw verbruik op basis van het verbruik van de vorige bewoners. Denk jij dat je meer gaat verbruiken of juist minder? Neem dan contact op met de klantenservice om jouw maandbedrag aan te laten passen. Niet iedere energieleverancier gaat hiermee akkoord, maar het is zeker het proberen waard zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

De allerlaatste tip: laat je vooral niet verleiden met aanbiedingen met gratis iPads, tablets e.d. Dit kan natuurlijk interessant zijn, maar vraag verschillende offertes op. Soms is het namelijk een stuk goedkoper om voor een andere leverancier te gaan, zit je niet vast aan ellenlange contracten en kun je met het verschil die ene iPad gewoon zelf kopen!

Benieuwd naar nog meer tips & tricks? Hou onze blog dan goed in de gaten, want in de komende weken zullen we het vooral gaan hebben over hoe jij dit soort vaak vergeten onderwerpen het beste aan kan pakken bij een verhuizing! Bekijk voor een uitgebreid verhuisplan onze ultieme verhuischecklist en verhuis zonder zorgen. Binnenkort verhuizen en hulp nodig? Onze medewerkers beantwoorden graag al je vragen! Neem contact met ons op. 


Bekijk hier de tarieven van onze verhuisdiensten of vul eenvoudig en snel onze offerteformulier in. Je ontvangt binnen 24 uur een vrijblijvende offerte.

Wil je liever teruggebeld worden? Dan kun je een terugbelverzoek indienen. Onze verhuisspecialist zal je de volgende werkdag tussen 08:00 en 18:00 terugbellen. Ook kun je ons voor vragen altijd bellen op 030 – 205 4444