Meteen naar de inhoud

Adreswijziging doorgeven bij verhuizing

    Adreswijziging doorgeven 930x620 1

    Bij een verhuizing is het belangrijk om je adreswijziging door te geven. Dit moet bij verschillende instanties doen. Eigenlijk is dit wel een van de belangrijkste taken bij een verhuizing en dit mag je zeker niet vergeten. Is het je eerste keer en heb je nooit eerder een adreswijziging doorgegeven? Dan kan Verhuisbedrijf Utrecht (VBU) je wat tips meegeven zodat jij precies weet wat je hier allemaal voor moet doen.

    Aan wie geef je een adreswijziging door?

    Wij krijgen vaak de vraag of je een adreswijziging aan alle instanties door moet geven of dat er ook instanties zijn die automatisch bericht krijgen. Bestaat dit eigenlijk wel? Dit soort vragen en nog veel meer bespreken wij in dit artikel. Vele Nederlanders zitten in hetzelfde schuitje en hebben geen idee waar zij moeten beginnen en daarom helpen we je hier graag bij. Lees dus gauw verder.

    Je verhuizing doorgeven bij de gemeente

    Wanneer je ergens anders gaat wonen kun je jouw adreswijziging doorgeven bij de gemeente. Dit dien je zelf persoonlijk te regelen bij de gemeente waarin je gaat wonen. In dit geval meld je jezelf aan als nieuwe inwoner. Hierbij is het niet nodig om jezelf uit te schrijven bij de oude gemeente, omdat dit automatisch zal gebeuren. Verhuis je binnen de oude gemeente? Dan hoef je alleen een adreswijziging door te geven.

    Regel het allemaal online

    Tegenwoordig is het heel eenvoudig om dit soort zaken online te regelen met je Digi-D. Hierbij is het alleen wel belangrijk om op de website van de desbetreffende gemeente te kijken of dit mogelijk is. De ene gemeente regelt dit allemaal online en de andere gemeente nog niet.

    Naar het gemeentehuis

    Wanneer je de verhuizing niet online kunt doorgeven of wanneer je het prettiger vindt om het persoonlijk te doen kun je ook altijd langs het gemeentehuis. Dan kun je aan de balie je adreswijziging doorgeven. Vergeet hierbij niet om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen.

    Geef het schriftelijk door

    Kun je het in jouw gemeente niet online regelen en heb je ook geen tijd om langs het gemeentehuis te gaan? Dan kun je de verhuizing natuurlijk ook altijd schriftelijk doorgeven. Let hierbij wel op dat het dan iets langer kan duren voordat je verhuizing geregistreerd wordt.

    Let op: bewijs van uitschrijving

    Wanneer je jezelf bij de nieuwe gemeente inschrijft hoef je je niet meer bij de oude gemeente uit te schrijven, want de nieuwe gemeente doet dit dan automatisch voor je. Bij het doorgeven ontvang je altijd een bewijs van uitschrijving, dus let hier goed op. Deze schriftelijke bevestiging is je officiële bewijs van uitschrijving.

    Basisregistratie Personen (BRP)

    Wanneer je de verhuizing hebt doorgegeven zal de gemeente je nieuwe gegevens invoeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Via deze weg worden sommige instanties dan ook op de hoogte gesteld van jouw verhuizing.

    Wanneer moet je alles regelen?

    De wijziging doorgeven dien je 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na je verhuizing te regelen. De datum die op de aangifte genoteerd wordt als verhuisdatum is dan de officiële datum van je verhuizing. Geef je de verhuizing uiterlijk 5 dagen na de verhuizing door? Dan wordt de datum van aangifte als verhuisdatum genoteerd. Zorg dat je je aan deze termijnen houdt, want wanneer je dit niet doet zullen de gemeenten je een boete opleggen. Dit is een flinke boete en kan maximaal €325,- zijn!

    Aan welke instanties geeft de gemeente je verhuizing door?

    De gemeente geeft jouw adreswijziging door aan de volgende instanties:

    • De belastingdienst
    • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
    • Politie
    • RDW
    • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
    • Zorgverzekeraars

    Wat dien je zelf te regelen?

    Zoals je hebt kunnen lezen worden sommige instanties automatisch op de hoogte gesteld van je nieuwe adres en scheelt dit jou tijd en energie, maar hierbij is het wel belangrijk dat je goed oplet. Het kan namelijk soms wat langer duren voordat de wijzigingen door zijn gevoerd. Hierdoor kan het zijn dat je brieven nog steeds op het oude adres worden afgeleverd. In dit geval kun je de nieuwe bewoners misschien vragen om post voor je te bewaren zodat jij deze later een keer op kunt halen.

    Verder dien je zelf de adreswijziging door te geven aan bijvoorbeeld je provider, bedrijven en bijvoorbeeld je tandarts.

    Een verhuisservice voor je post

    Wil je de nieuwe bewoners niet vragen om post voor je te bewaren? Dan kun je ook voor een postservice kiezen. Dit kan bijvoorbeeld bij PostNL, maar ook bij andere postbedrijven. Deze service is erg handig, omdat je jouw nieuwe adres dan alleen doorgeeft aan het postbedrijf en zij de rest voor je regelen. Zo hoef je dus niet meer langs het oude adres om je post op te halen, maar hoef je ook niet meer losse wijzigingen door te geven bij bedrijven. Het postbedrijf zorgt ervoor dat je al je post op je nieuwe adres zult ontvangen. Wel zijn er aan deze service kosten verbonden. Kijk voor meer informatie hierover op de websites van postbedrijven.

    Tot slot

    Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is er wel het een en ander dat je goed moet regelen zodat je adreswijziging op de juiste manier afgerond wordt. Wil je zeker weten hoe dit allemaal in jouw gemeente werkt? Dan kun je het beste de website van de gemeente raadplegen. Daar kun je vaak heel veel informatie vinden. Kun je het online niet vinden? Probeer dan telefonisch contact op te nemen zodat een medewerker je kan helpen.